Fotografie

Leží, nereaguje – jak poskytnout první pomoc při bezvědomí?

18. 5. 2020, 8 minut čtení

Až 75 % všech úrazů se odehrává v okruhu našich blízkých. Jste připraveni pomoci? I běžná cesta do práce se může proměnit v drama. Podívejte se na video příběh, který je zároveň ukázkou prostředí nově chystané aplikace vevterine.cz. Podaří se zachránit Tomáše?

Postup první pomoci u osoby v bezvědomí

  • Myslete na svou bezpečnost (zastavte se a rozhlédněte se, nasaďte si rukavice). Pamatujte, že mrtvý zachránce už nikomu nepomůže. Může se vám zdát, že slečna v příběhu „ztrácí čas“ nasazováním rukavic ale míru rizika, kterou jsme ochotni na sebe vzít si vždy určujeme sami. Právní úprava v ČR nám na jedné straně ukládá povinnost poskytnou první pomoc osobám v přímém ohrožení života, ale zároveň nás na straně druhé i chrání, když říká, že tak máme činit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného.
  • Zjistěte stav vědomí postižené osoby – oslovení, zatřesení za rameno.
  • Požádejte o pomoc! Jsou-li kolem další osoby, tak jim dejte úkol. Buďte razantní a konkrétní! Zavolej záchranku, telefon je v kabelce jsou zcela jasné pokyny, které muž ve video příběhu chápe a plní.
  • Postiženého, který nereaguje, šetrně otočte na záda a proveďte u něj záklon hlavy (tahem za bradu vzhůru a čelo). Zprůchodnění dýchacích cest se tedy neprovádí žádným strkáním rukou do úst postiženého za cílem „vytažením jazyka“ ale zcela jednoduchým a elegantním „záklonem“, který předvádí slečna ve videu.
  • Zjistěte během 10 vteřin, zda postižený normálně dýchá – využijte své smysly (držíme záklon hlavy a kontrolujeme pohledem pohyby hrudníku, tváří a uchem přiloženým k ústům postiženého posloucháme a zjišťujeme, zda cítíme proudící vzduch). Dispečer tísňové linky se vás může zeptat – Dýchá stejně jako vy? Vidíte nádech a výdech? Řeknete teď, když se nedechne. Kvalita dýchání rozhoduje!
  • Dýchá = udržujte záklon hlavy, nepřetržitě sledujte dýchání a čekejte do příjezdu záchranářů. Ošetřete případná další zranění a pátrejte po příčině bezvědomí (informace od svědků, alkohol, léky aj.).
  • Lapá po dechu, nedýchá nebo nedýchá normálně = zahajte oživování (základní neodkladnou resuscitaci).
  • Je-li k dispozici AED (automatizovaný externí defibrilátor), tak jej využijte.
  • Použijte přikrývku nebo izotermickou fólii k zajištění tepelného komfortu. V případě naší ukázky se postižený nacházel v kanceláři a použití fólie nebylo nutné.

Proč ne/použít zotavovací polohu?

Snahou je používat zotavovací polohu (dříve stabilizovaná poloha), jen když postižený normálně dýchá a vyžadují to okolnosti:

  • příčinou bezvědomí je pravděpodobně opilost, otrava nebo tonutí,
  • postižený zvrací nebo krvácí z úst či nosu,
  • musíme postiženého nechat samotného.

V našem příběhu nebylo použití zotavovací polohy na místě. Slečna správně vyhodnotila, že u Tomáše se jedná o bezvědomí se zástavou základních životních funkcí a bez váhání správně zahájila provádění nepřímé srdeční masáže. Její kolega zůstával na místě pro možné střídání v provádění resuscitace, komunikoval s dispečerem a následně šel navést posádku ZZS.

Postup, jak správně postupovat při bezvědomí si prohlédněte v infografice:

 

Věnovali jste teď pár minut první pomoci a díky tomu můžete někomu při záchraně věnovat celý život. Co myslíte?

Chcete vědět víc?

Přečtete si další články o první pomoci a pojďte si i vše prakticky vyzkoušet na kurz.

Naučit se první pomoc

Autor: Lucie Balarinová

Zdroj:

HASÍK, Juljo a kol. Standardy první pomoci. [online]. Praha : Český červený kříž, © 2017. [cit. 2. 3. 2018]. ISBN 978-80-87729-17-5. Dostupné na: http://www.cervenykriz.eu/cz/628.aspx

DOBIÁŠ, Viliam. 5P PRVÁ POMOC pre pokročilých poskytovatelov: Pre tých, čo chcú vedieť viac. Slovenská republika: Dixit, 2017. ISBN 978-80-89662-24-1.

Zdravotnická záchranná služba. [online] [cit. 10. 5. 2020].Dostupné na: https://zachrannasluzba.cz/

Můžete nás poslouchat i zde

X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.