Fotografie

Oživování u dětí – jak provádět resuscitaci a kde je hranice mezi dítětem a dospělým?

2. 5. 2020, 10 minut čtení

„Aničko, co je! Dýchej!“ Šestiletá holčička náhle kolabuje a zůstavá bezvládně ležet na zemi. „Děti, rychle utíkejte pro pomoc, zavolejte další paní učitelku“ vyděšeně křikne učitelka Lenka. Třese Aničce ramenem, zaklání hlavu a slyší jen lapání po dechu. Okamžitě vytáčí na mobilním telefonu přes aplikaci Záchranka tísňovou linku 155 a dáva si telefon na hlasitý odposlech.

(D – dispečer, L – učitelka Lenka)

D: „Záchranná služba, prosím?“

L: „Rychle přijeďte, nedýchá mi tady dítě!“

D: „Vidím, že voláte z ulice Kosmonautů, Základní škola Brod?“

L: „Ano, základní škola. Anička zkolabovala a nedýchá. Co mám dělat?“

D: „Kolik má let? Co se jí přesně stalo?

L: „Šest let, z ničeho nic omdlela, nereaguje a chrčí.“

D: „Leží na zemi a zaklonila jste jí hlavu?“

L: „Ano je na zádech. Hlavu jsem zaklonila, ale je promodralá a teď už nedýchá vůbec.“

D: „Musíme začit s oživováním. Víte jak?“

L: „Ano, už jsem provedla pět vdechů.“

D: „Skvělé, stlačujte jednou rukou dolní část hrudní kosti 30 krát v rytmu teď, teď, teď…“

D: „Záchranka už jede, pošlete někoho ať jde čekat ven.“

D: „Střídejte 30 stlační a 2 vdechy, jde to?“

L: „Ano.“

D: „Vyborně, teď, teď, teď…“

L: „Aničko, dýchej! Teď se mi zdálo, že se nadechla. Ano, znova!“

D: „Brání se? Vidíte, že se ji pravidelně zvedá hrudník? Záchranáři už jsou u vás, vidím je na mapě.“

L: „Dýchá! Už je slyším, už jsou tady!“

D: „Byla jste moc šikovná. Přeji ať to vše dobře dopadne.“

L: „Děkuji za pomoc.“

Proč je resuscitace u dětí jiná?

Dítě májí odlišnou fyziologii a stavbu těla než je tomu u dospělého. Jiné jsou i příčiny zástavy životních funkcí. Zatímco u dospělého můžeme nejčastěji počítat se srdečním selháním, u dětí je většina náhlých zástav způsobena poruchou nebo překážkou v dýchacích cestách. Důraz je tak kladen na provádění resuscitace včetně umělého dýchání. Výjimkoi jsou neproškolené osoby, kterým je umožněno i u dětí provádět oživování, jako u dospělých, tzn. nepřerušované stlačování hrudníku alespoň 100 krát za minutu.

Vyšší potřeba kyslíku, kterou má dětský mozek a časté příčiny zástav v dýchacím systému jsou okolnosti, které podporuji fakt, že střídání vdechů a komprese hrudníku je účinnější. Setkáme se tak s postupem – 5 vdechů na začátku a následným prováděním 30 stlačení hrudníku ku 2 umělým vdechům a navede nás k němu i operátor tísňové linky 155 v rámci telefonicky asistované neodkladné resuscitace.

dítě

Kdy se ještě jedná o dítě? Novinka 2018

Dosavadní hranice pro poskytnutí „dospělácké“ resuscitace a té dětské byla stanovena dle nastupujících známek puberty, případně na 15 let věku. Nyní se vztahuje na všechny osoby mladší 18 let.

Zatím se pro jednoduchost uvádí, že jako starší 18 let se má resuscitovat každý, kdo vypadá jako dospělý. Zavedení změny hranice mezi dětmi a dospělými do praxe teď není považováno za prioritu a ve výukových materiálech se objeví až s vydáním nových ERC Guidelines 2020.

Postup první pomoci při oživování dítěte:

  • ujistíme se, že nám nehrozí žádné nebezpečí a přivoláme další osoby na pomoc,
  • zjistíme stav vědomí (dítě nereaguje, nepláče, nebrání se) a zprůchodníme dýchací cesty zakloněním hlavy – pozor, u kojenců spíše zajistíme „neutrální polohu hlavy“ (bez výrazného záklonu, který by zneprůchodnil dýchací cesty),
  • nereaguje, nedýchá nebo nedýchá kvalitně, tak zahájime oživování,
  • neškolený zachránce postupuje, jako při oživování dospělého – prováděním nepřímé srdeční masáže frekvencí 100 krát za minutu (ne více, jak 120/min),
  • provedeme pět umělých vdechů za sebou – u kojenců můžeme svými ústy obemknout nos i ústa dítěte, u starších dětí pak dýcháme z úst do úst a prsty stlačíme nosní křídla (vdechujeme pouze tolik, aby bylo patrné zvedání hrudníku dítěte),
  • zahájíme stlačování hrudníku na dolní části hrudní kosti (u kojenců dvěmi prsty, u starších dětí jednou nebo oběma rukama) a střídáme 30 stlačení a 2 vdechy,
  • oživování provádíme až do momentu předání záchranné službě nebo obnovení dýchání (dítě se budí, hýbe se, normálně dýchá).

Postup, jak jednat při oživování dítěte si prohlédněte v infografice:

Zaujali vás informace o resuscitaci dítěte? Máte známe, kterým se první pomoc může také hodit? Pošlete jim odkaz, uvidíte, že to ocení.

Autor: Lucie Balarinová

Zdroj:

HASÍK, Juljo a kol. Standardy první pomoci. [online]. Praha : Český červený kříž, © 2017. [cit. 2. 3. 2018]. ISBN 978-80-87729-17-5. Dostupné na: http://www.cervenykriz.eu/cz/628.aspx

DOBIÁŠ, Viliam. 5P PRVÁ POMOC pre pokročilých poskytovatelov: Pre tých, čo chcú vedieť viac. Slovenská republika: Dixit, 2017. ISBN 978-80-89662-24-1.

European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation: 2017 update. [cit. 2. 3. 2018]. Dostupné na: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300957217307761/pdf?md5=09a937ae32c244672b10bb29625a8265&pid=1-s2.0-S0300957217307761-main.pdf&_valck=1

X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.